Friday 9 March 2012

Dunia Seni Visual TAHUN 1

Tahun 1     : 1
Bidang       : Membuat corak dan Rekaan
Aktiviti       :Titisan
Tema         : Alam Benda
Tajuk         : Pembalut Hadiah
Masa         : 60 minit
Media        : i)Alat     : berus, palet
                   ii)Bahan : kertas lukisan dan warna air atau warna poster atau tempera
BBM         : Contoh-contoh corak teknik titisan
EMK         : Elemen Kreativiti dan Inovatif
                    Keusahawanan

Persepsi  Estetik
  • Guru memainkan lagu ' Selamt hari Jadi'.
  • Guru bersoal jawab tentang majlis hari jadi yang pernah dihadiri oleh mereka.
  • Guru menunjukkan kotak yang telah disampulkan atau dibungkus dengan pembalut hadiah.
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur seni dan prinsip rekaan seperti jalinan, warna, ritma, dan pergerakan, dan imbangan pada pembalut hadiah yang telah ditunjukkan.
Aplikasi Seni
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak titisan.
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak titisan.
  • Guru menunjuk cara untuk menghasilkan corak dengan teknik titisan.
Ekspresi Kreatif
  • Murid menghasilkan corak teknik titisan dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
Langkah 1
  • Sediakan sekeping kertas lukisan.
  • Basahkan kertas dengan air.
  • Bancuh warna air atau tempera dalam palet.  
  • Buat bancuhan warna primer dan sekunder.

Langkah 2
  • Celupkan berus dalam warna dan titisan pada kertas lukisan secara bebas.

Langkah 3
  • Ulangi langkah 2 dengan warna yang berbeza.

Langkah 4
  • Jemur kertas lukisan sehingga kering.
Apresiasi Seni
  • Murid mempamerkan hasil kerja.
  • Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
  • Guru membuat rumusan dan memberi cagangan agar murid menggunakan karya mereka untuk dijadikan pembalut hadiah serta membincangkan harga untuk karya mereka.

Tahun 1     : 1
Bidang       : Membuat corak dan Rekaan
Aktiviti       : Lukisan
Tema         : Alam Benda
Tajuk         : Corak Motif Huruf
Masa         : 60 minit
Media        : i)Alat     : ( tiada )
                   ii)Bahan  : kertas lukisan, krayon atau oil pastel
BBM         : Contoh corak teknik lukisan dan CD lagu
EMK         : Elemen Kreativiti dan Inovatif
                   TMK

Persepsi Estetik
  • Guru meminta murid menyanyikan lagu 'ABC ' dengan iringan muzik.
  • Murid menyatakan satu huruf yang paling disukai oleh mereka.
  • Guru menunjukkan contoh-contoh corak bermotifkan huruf kepada murid. 
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur garisan, warna, rupa, imbangan, dan kontra.
Aplikasi seni
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak teknik lukisan.
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan teknik lukisan.
Ekspresi kreatif
  • Murid menghasilkan corak teknik lukisan dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
Langkah1
  • Sediakan kertas lukisan dan warna pastel.
Langkah 2
  • Tuliskan huruf yang dipilih secara berulang dengan menggunakan pelbagai warna.

Langkah 3
  • Guru membimbing murid menjalankan aktiviti mencorak dengan teknik lukisan.
Apresiasi Seni
  • Murid mempamerkan hasil kerja.
  • Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
Tahun 1     : 1
Bidang       : Membuat corak dan Rekaan
Aktiviti       : Capan
Tema         : Alam Semula Jadi
Tajuk         : Hiasan Tabung
Masa         : 60 minit
Media        : i)Alat     : berus, palet, dan daun
                   ii)Bahan  : kertas lukisan dan warna air atau warna poster atau tempera
BBM         : Contoh-contoh corak teknik capan
EMK         : Elemen Kreativiti dan Inovatif

Persepsi Estetik
  • Guru menunjukkan contoh-contoh karya corak yang terhasil daripada teknik capan.
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur seni dan prinsip rekaan seperti jalinan, rupa, warna harmoni dan kesatuan.
Aplikasi Seni
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak   teknik capan.
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak teknik capan.
Ekspresi Kreatif
  • Murid menghasilkan corak menggunakan teknik capan dengan binbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
Langkah 1
  • Sediakn sekeping kertas lukisan.  
  • Bancuhkan warna yang hendak digunakan.
 Langkah 2
  • Sapukan warna yang telah dibancuh pada permukaan daun. 
  • Capkan daun yang telah diwarnakan dengan menekankannya pada kertas lukisan.
Langkah 3
  • Ulangi langkah 2 menggunakan warna yang berlainan.
  • Capkan secara bertindih-tindih sehingga memenuhi ruangan.
Langkah 4
  • Setelah hasil kerja siap dan dikeringkan, hasil tersebut boleh dilekatkan pada tin minuman sebagai hiasan tabung.
 Apresiasi Seni
  • Murid mempamerkan dan bercerita tentang hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
  • Murid menceritakan pengalaman masing-masing ketika melakukan aktiviti.

Tahun 1    : 1
Bidang     : Membuat Corak dan Rekaan
Aktiviti     : Renjisan dan Percikan
Tema       : Alam Semula Jadi
Tajuk       : Pembalut Buku
Masa       : 60 minit
Media      : i)Alat      : berus gigi, palet, dan daun
                 ii)Bahan  : kertas lukisan dan warna air atau warna poster atau tempera
BBM       : Contoh-contoh corak teknik percikan
EMK       : Elemen kreativiti dan Inovatif

Persepsi Estetik
  • Guru menunjukkan contoh-contoh corak yang terhasil daripada teknik renjisan dan percikan.
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur jalinan, warna, rupa, kontra, ritma dan pergerakan, dan harmoni.
Aplikasi Seni
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak teknik percikan dan renjisan.
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak teknik renjisan dan percikan.
  • Guru menunjuk cara penghasilan corak renjisan dan percikan.
Ekspresi Kreatif
  • Murid menghasilkan corak teknik renjisan dan percikan dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut:
Langkah 1
  • Bancuhkan warna air atau tempera alam palet.
  • Buat bancuhan warna primer dan sekunder.
  • Sediakan sekeping kertas lukisan. 
  • Sediakan motif seperti yang diinginkan ( daun )
Langkah 2
  • Susun daun di atas kertas lukisan.
Langkah 3
  • Sapukan warna pada berus gigi dan percikan warna pada permukaan kertas dengan menggunakan sikat atau jari.
Langkah 4
  • Ulangi langkah 3 menggunakan warna yang berbeza.
Langkah 5
  •  Setelah siap alihkan daun daripada kertas lukisan dan jemur hingga kering.
Apresiasi Seni
  • Murid mempamerkan hasil kerja.
  • Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.

8 comments:

  1. Those art works are interesting and delicate.It is a favourite subject for school students where they can relax their mind after bustling with their hectic school works and activities.

    ReplyDelete
  2. Nature + Art = Creative Work
    Nice and Creative art work indeed!!

    ReplyDelete
  3. Kerja seni saudari sangat memotivasikan ! teruskan usaha saudari yang sungguh cemerlang ini !

    ReplyDelete
  4. aktiviti menjadi seronok sekirannya guru mempunyai ilmu yang banyak..
    tahniah..sangat menarik

    ReplyDelete
  5. Hi cikgu chew, sy ingin bertanya soalan dgn cikgu chew. ada address facebook tak?

    ReplyDelete