Tahun 1 : 1
Bidang : Membuat corak dan Rekaan
Aktiviti :Titisan
Tema : Alam Benda
Tajuk : Pembalut Hadiah
Masa : 60 minit
Media : i)Alat : berus, palet
ii)Bahan : kertas lukisan dan warna air atau warna poster atau temperaBBM : Contoh-contoh corak teknik titisan
EMK : Elemen Kreativiti dan Inovatif
Keusahawanan
Persepsi Estetik
- Guru memainkan lagu ' Selamt hari Jadi'.
- Guru bersoal jawab tentang majlis hari jadi yang pernah dihadiri oleh mereka.
- Guru menunjukkan kotak yang telah disampulkan atau dibungkus dengan pembalut hadiah.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur seni dan prinsip rekaan seperti jalinan, warna, ritma, dan pergerakan, dan imbangan pada pembalut hadiah yang telah ditunjukkan.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak titisan.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak titisan.
- Guru menunjuk cara untuk menghasilkan corak dengan teknik titisan.
Ekspresi Kreatif
- Murid menghasilkan corak teknik titisan dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
- Sediakan sekeping kertas lukisan.
- Basahkan kertas dengan air.
- Bancuh warna air atau tempera dalam palet.
- Buat bancuhan warna primer dan sekunder.
Langkah 2
- Celupkan berus dalam warna dan titisan pada kertas lukisan secara bebas.
Langkah 3
- Ulangi langkah 2 dengan warna yang berbeza.
Langkah 4
- Jemur kertas lukisan sehingga kering.
- Murid mempamerkan hasil kerja.
- Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
- Guru membuat rumusan dan memberi cagangan agar murid menggunakan karya mereka untuk dijadikan pembalut hadiah serta membincangkan harga untuk karya mereka.
Tahun 1 : 1
Bidang : Membuat corak dan Rekaan
Aktiviti : Lukisan
Tema : Alam Benda
Tajuk : Corak Motif Huruf
Masa : 60 minit
Media : i)Alat : ( tiada )
ii)Bahan : kertas lukisan, krayon atau oil pastel
BBM : Contoh corak teknik lukisan dan CD lagu
EMK : Elemen Kreativiti dan Inovatif
TMK
Persepsi Estetik
- Guru meminta murid menyanyikan lagu 'ABC ' dengan iringan muzik.
- Murid menyatakan satu huruf yang paling disukai oleh mereka.
- Guru menunjukkan contoh-contoh corak bermotifkan huruf kepada murid.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur garisan, warna, rupa, imbangan, dan kontra.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak teknik lukisan.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan teknik lukisan.
- Murid menghasilkan corak teknik lukisan dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
- Sediakan kertas lukisan dan warna pastel.
- Tuliskan huruf yang dipilih secara berulang dengan menggunakan pelbagai warna.
Langkah 3
- Guru membimbing murid menjalankan aktiviti mencorak dengan teknik lukisan.
- Murid mempamerkan hasil kerja.
- Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
Bidang : Membuat corak dan Rekaan
Aktiviti : Capan
Tema : Alam Semula Jadi
Tajuk : Hiasan Tabung
Masa : 60 minit
Media : i)Alat : berus, palet, dan daun
ii)Bahan : kertas lukisan dan warna air atau warna poster atau tempera
BBM : Contoh-contoh corak teknik capan
EMK : Elemen Kreativiti dan Inovatif
Persepsi Estetik
- Guru menunjukkan contoh-contoh karya corak yang terhasil daripada teknik capan.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur seni dan prinsip rekaan seperti jalinan, rupa, warna harmoni dan kesatuan.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak teknik capan.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak teknik capan.
- Murid menghasilkan corak menggunakan teknik capan dengan binbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
- Sediakn sekeping kertas lukisan.
- Bancuhkan warna yang hendak digunakan.
- Sapukan warna yang telah dibancuh pada permukaan daun.
- Capkan daun yang telah diwarnakan dengan menekankannya pada kertas lukisan.
Langkah 3
- Ulangi langkah 2 menggunakan warna yang berlainan.
- Capkan secara bertindih-tindih sehingga memenuhi ruangan.
Langkah 4
- Setelah hasil kerja siap dan dikeringkan, hasil tersebut boleh dilekatkan pada tin minuman sebagai hiasan tabung.
Apresiasi Seni
- Murid mempamerkan dan bercerita tentang hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
- Murid menceritakan pengalaman masing-masing ketika melakukan aktiviti.
Tahun 1 : 1
Bidang : Membuat Corak dan Rekaan
Aktiviti : Renjisan dan Percikan
Tema : Alam Semula Jadi
Tajuk : Pembalut Buku
Masa : 60 minit
Media : i)Alat : berus gigi, palet, dan daun
ii)Bahan : kertas lukisan dan warna air atau warna poster atau tempera
BBM : Contoh-contoh corak teknik percikan
EMK : Elemen kreativiti dan Inovatif
Persepsi Estetik
- Guru menunjukkan contoh-contoh corak yang terhasil daripada teknik renjisan dan percikan.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur jalinan, warna, rupa, kontra, ritma dan pergerakan, dan harmoni.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak teknik percikan dan renjisan.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak teknik renjisan dan percikan.
- Guru menunjuk cara penghasilan corak renjisan dan percikan.
- Murid menghasilkan corak teknik renjisan dan percikan dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut:
- Bancuhkan warna air atau tempera alam palet.
- Buat bancuhan warna primer dan sekunder.
- Sediakan sekeping kertas lukisan.
- Sediakan motif seperti yang diinginkan ( daun )
Langkah 2
- Susun daun di atas kertas lukisan.
Langkah 3
- Sapukan warna pada berus gigi dan percikan warna pada permukaan kertas dengan menggunakan sikat atau jari.
Langkah 4
- Ulangi langkah 3 menggunakan warna yang berbeza.
Langkah 5
- Setelah siap alihkan daun daripada kertas lukisan dan jemur hingga kering.
Apresiasi Seni
- Murid mempamerkan hasil kerja.
- Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
Those art works are interesting and delicate.It is a favourite subject for school students where they can relax their mind after bustling with their hectic school works and activities.
ReplyDeleteNature + Art = Creative Work
ReplyDeleteNice and Creative art work indeed!!
syabas
DeleteKerja seni saudari sangat memotivasikan ! teruskan usaha saudari yang sungguh cemerlang ini !
ReplyDeleteterima kasih atas pujian saudara!
ReplyDeleteterima kasih atas pujian saudara!
ReplyDeleteaktiviti menjadi seronok sekirannya guru mempunyai ilmu yang banyak..
ReplyDeletetahniah..sangat menarik
Hi cikgu chew, sy ingin bertanya soalan dgn cikgu chew. ada address facebook tak?
ReplyDelete